Hopp til hovudinnhald

Overganger: Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm

Utforsking av tekstile materialer som bærer på både poetiske og konseptuelle lag. I møtet mellom farger, nettverk og strukturer skapes en utstilling som reflekterer forholdet mellom natur, teknologi og menneskelig tilstedeværelse.

Utforsking av tekstile materialer som bærer på både poetiske og konseptuelle lag. I møtet mellom farger, nettverk og strukturer skapes en utstilling som reflekterer forholdet mellom natur, teknologi og menneskelig tilstedeværelse.

Tekstilindustrimuseet
12. okt. – 14 .des. 2025
  • 1/6
    Thor Brødreskift | Sidsel Palmstrøm
  • 2/6
    Thor Brødreskift | Sidsel Palmstrøm
  • 3/6
    Thor Brødreskift | Hanne Øverland | Sidsel Palmstrøm
  • 4/6
    Thor Brødreskift | Hanne Øverland
  • 5/6
    Thor Brødreskift | Hanne Øverland
  • 6/6
    Thor Brødreskift | Hanne Øverland

Opningstider her. 

(Scroll down for English)

Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm utforskar tekstile materiale som ber på både poetiske og konseptuelle lag. I møtet mellom fargar, nettverk og strukturar skaper dei ei utstilling som speglar forholdet mellom natur, teknologi og menneskeleg nærvær. Øverland presenterer arbeid basert på fargenyanser frå trua fugle- og sommarfuglarter i Noreg. Gjennom teknikkar som broderi, tufting og trykk omset ho artenes karakteristiske fargar til abstrakte tekstile portrett som peikar på naturens sårbarheit og rikdom.

Palmstrøm viser objekt og installasjonar der nettet fungerer både som form og metafor. Dei handlaga netta av naturfiber antyder det uhåndgripelige, medan nylon-nett drivne av motorar opnar for assosiasjonar til teknologi, forbruk og samtida sine usynlege samband.Saman skaper kunstnarane ein heilskap som tematiserer mangfald, struktur og skjørheit – eit rom for refleksjon over kva som held oss saman, og kva vi står i fare for å miste.

English:
Hanne Øverland and Sidsel Palmstrøm explore textile materials that carry both poetic and conceptual layers. In the meeting between colors, networks, and structures, they create an exhibition that reflects the relationship between nature, technology, and human presence.

Øverland presents works based on color nuances from endangered bird and butterfly species in Norway. Through techniques such as embroidery, tufting, and printing, she translates the characteristic colors of these species into abstract textile portraits that highlight the vulnerability and richness of nature.

Palmstrøm shows objects and installations where the net functions both as form and metaphor. The handmade nets of natural fiber suggest the intangible, while nylon nets driven by small motors open up associations with technology, consumption, and the invisible connections of contemporary life.Together, the artists create a whole that addresses diversity, structure, and fragility – a space for reflection on what binds us together, and what we risk losing.

Hanne Øverland

Hanne Øverland arbeider med tekstile materiale og fargar i relasjon til natur. Prosjektet viser eit fargekart basert på nyansar frå utryddingstruga fugle- og sommarfuglarter i Noreg. Artane er tolka gjennom representative fargar og ulike teknikkar som broderi, tufting, shibori, flokking og trykk, som saman peikar på eit mangfald i ferd med å forsvinne.

Inspirasjonen kjem frå geologen A. G. Werner, som i 1774 gav ut ei bok med fargeskildringar av mineral og fossilar. Han meinte fargen var den viktigaste eigenskapen for å skildre eit mineral, og boka vart eit viktig verktøy for forskarar, mellom dei Darwin. På 1700-talet var kartlegging av naturens arter banebrytande; i dag er registrering av truga arter like avgjerande, då artsmangfaldet er under sterkt press.

Øverland har tolka fargane gjennom foto og beskrivingar, med variasjonar som endrar seg med årstid, livsløp og kjønn. Resultatet er individuelle portrett som saman speglar naturens mangfald.

Hanne Øverland (f. 1958) bur og arbeider i Oslo. Ho er utdanna ved Statens Kunsthandverk- og Industriskole (no Kunsthøgskolen i Oslo) og tok diplom i 1987. Ho har hatt fleire separatutstillingar og delteke i ei rekkje kollektive prosjekt, nasjonalt og internasjonalt. Arbeida hennar er innkjøpte til fleire museum og offentlege samlingar, og ho har gjennomført fleire offentlege oppdrag. Øverland var styreleiar i Norske Kunsthandverkarar 2017–2021.

  • Sidsel Palmstrøm

Sidsel Palmstrøm

Sidsel Palmstrøm arbeider konseptuelt med tekstil i objekt og installasjonar. I utstillinga på Salhus utforskar ho nettverk, forbindelsar og flyktige strukturar der idé, materiale og teknikk møtest i eit balansepunkt og skaper rom for assosiasjon og sansing.

Palmstrøm lagar handknytte nett av naturfiber som refererer til nettet som fangstreiskap og behaldar, men her utan nytteverdi – dei glir snarare unna enn fangar. Ho nyttar òg ferdigproduserte nylon-nett, sett i rørsle av små motorar. Dette syntetiske materialet peikar mot samtida sitt forhold til teknologi og forbruk.

Nettet kan lesast som symbol på både orden og oversikt, men òg på dei usynlege nettverka mellom menneske, natur og teknologi. Knutane der linene møtest blir punkt for nye tankar og koplingar.

Sidsel Palmstrøm (f. 1967, Trondheim) bur og arbeider i Oslo. Ho er utdanna ved Statens Kunsthandverk- og Industriskole i Oslo (1991–95), og har hatt mange separatutstillingar og deltatt internasjonalt. Arbeida hennar er innkjøpte til fleire museum og offentlege samlingar. Sidan 2016 har ho vore førsteamanuensis i tekstil kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Åpningstale - “Overganger” – Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm

 Galleri Salhus 12.10.2025

Før jeg starte med selve åpningstalen ønsker jeg å takke alle ansatte på Tekstilindustrimuseet. Særlig takk til Anneli Belsvik Aras og Cecilie Straagaard for arbeidet med utstillingsprogrammet for Galleri Salhus i 2025. Jeg vil også takke driftsleder Trond Oddekalv og håndverker Bjørnar Myklebust for teknisk hjelp med monteringen av utstillingene i galleriet.

Utstillingen “Overganger” av Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm er den siste utstillingen vi viser i 2025. Vi jobber nå med å få publisert utstillingsprogrammet for 2026.

Jeg hadde en fin samtale med kunstnerne på torsdag og hadde da en plan om å sette deres kunstnerskap inn i en sammenheng med geologisk tid. Jeg har nå etter gode innspill fra paleontolog Bjarte Hannisdal valgt en sammenheng med jordens historie og livets utvikling, da utstillingen tar opp i seg forhold mellom natur, menneske, farger, nettverk og teknologi.

Hanne Øverland og Sidsel Palmstrøm er begge utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (tidligere Statens Kunsthåndverk- og Industriskole). Øverland tok diplom i 1987, mens Palmstrøm tok diplom i 1995. De har begge lang fartstid som tekstilkunstnere og har blitt kjøpt inn av flere museum og offentlige samlinger. Øverland var styreleder for Norske kunsthåndverkere fra 2017-2021 og Palmstrøm er førsteamanuensis i tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Ordet evolusjon er uløselig knyttet til bildet av en firbent ape som gradvis reiser seg på to ben og hviler et spyd mot skulderen. Den geologiske tidsaksen er som regel også fremstilt med en like underlig prosesjon: amøbe, trilobitt, fisk, dinosaur, mammut og - kronen på verket - en mann med spyd. Disse karikaturene av livets utvikling er meislet inn i vår kollektive bevissthet. Om vi derimot våger oss ned i den geologiske krypten og løfter fakkelen, vil vi finne et mer storslagent eventyr skrevet på steinveggene. Et eventyr som gjennom sitt budskap blander vårt blod med bergarter og utfordrer vårt bilde av oss selv. Fra sine kister av stein bærer fossilene tause vitnesbyrd om en verden i stadig omveltning. Det er en fortelling om yrende liv, mangfold og skjønnhet. Men også om tap, katastrofer og massedød.

Alt det vi vanligvis tenker på som livet på jorden, alle planter og dyr, er produkter av en verden fullstendig dominert av bakterier og andre mikroorganismer. Disse usynlige entreprenørene har forvandlet jordens overflate, luft og hav, og utgjør i dag et svimlende mangfold av levemåter.

Blodrøde bergarter fra fotosyntesens barndom viser at jordens overflate rustet i møte med det aggressive molekylet oksygen. Planeten vår ble aldri den samme igjen da jernet oksyderte og dannet røde bergarter – som igjen er grunnen til at blodet vårt har fargen rød. Fargen rød blir derfor gjerne brukt for å synliggjøre fare, som i Hanne Øverland sine verk som relateres til rødlistede arter som er i ferd med å dø ut.

Oksygen er i dag livsviktig for de fleste organismer. Hver celle i kroppen vår inneholder mitokondrier. Disse ørsmå energiprodusentene er etterkommere av bakterier som for milliarder av år siden klarte å temme det farlige oksygenmolekylet og bruke det til forbrenning av føde. Mitokondriene myldrer rundt i cellene og hjelper kroppen å tilpasse seg endringer, og til og med bevare minnene våre.

For at vi skal ha det bra – må mitokondriene ha det bra i cellene våre. De lærte seg å bruke oksygenmolekylet og danne nettverk av nye relasjoner. Palmstrøm sine objekter og installasjoner kan slik fungere både som form og metafor på nettverk relatert til jordens historie.

Bålet er en urteknologi, som førte til at vi fikk dannet sosiale nettverk og relasjoner som har bidratt til at vi kan bygge samfunn. Ved å utvinne jern og kull kan man lage stål, som la grunnlaget for den industrielle revolusjonen, som det fredete kulturmiljøet Salhus Tricotagefabrik AS minner oss om.

Når vi erkjenner vår dype historie som noe mer enn en banal utviklingsrekke fra amøbe til menneske, vil vi også bedre kunne forstå verden rundt oss. En verden av sammenkoblinger, nettverk og slektskap. En verden hvor fjellet former været og været former fjellet. En verden hvor vi deler en tredjedel av våre gener med gjærsopp. Samtidig stirrer vi inn i et kaleidoskop av skiftende roller og paradoksale motsetninger: Mellom livets motstandsdyktighet og arters sårbarhet; mellom sykliske svingninger, irreversible forandringer, nye nettverk og ukjente overganger.

Med dette erklærer jeg utstillingen for åpnet!

Inger Lena Gåsemyr